субота, 13 грудня 2014 р.

Найбільше багатство у світі – ВОДА.


Тема:Найбільше багатство у світі – ВОДА.
Мета: систематизувати, узагальнити і поглибити знання учнів про воду; розширити їх кругозір про властивості і значення води в живій і неживій природі; води формувати переконання в необхідності екологічного захисту навколишнього середовища; розвивати в учнів наукові погляди на розвиток природи, збереження її ресурсів як необхідної умови життя на Землі; сприяти розвитку екологічного свідомого ставлення до багатств природи рідного краю; стимулювати допитливість та інтерес до пізнання природи у народній творчості;виховувати національну свідомість учнів, почуття любові до всього живого.
Обладнання: висловлювання про воду, стіннівки, зразки мінеральної води, стакан з водою; «ромашка» із завданнями;  банку з снігом; фарфорову чашку; скляний циліндр; тирса; реактиви: кальцій карбід, натрій пероксид, кристалогідрати, 50% - ний розчин натрій силікату, ферум хлорид, манган хлорид, цинк хлорид, кобальт хлорид і калій сульфат.
                                            Водо, у тебе немає ані смаку, ані кольору, ані запаху,
тебе  неможливо описати,  тобою насолоджуються, не
                                   відаючи, що ти таке! Не можна сказати, що ти необхідна
                                         для життя: ти – саме життя. Ти сповнюєш нас радістю,
              яку не поясниш нашими почуттями…Ти найбільше багатство у світі…
Антуан де Сент – Екзюпері
Хід заходу
І. Вступна частина.
         Учитель. Найкращі слова, які можна сказати про воду, навряд чи будуть надмірними.  Людина, як і все живе, в основному складається з води (ембріон на 97%, немовля – на 77% доросла людина – на 60%) і без води існувати не може. Втрата 6 – 8% викликає погане самопочуття, 10% - незворотні зміни в організмі, а 15 – 20% - смерть. А тим часом для підтримки життєдіяльності організмові потрібно не так вже й багато: 2 – 2,5 літра на добу. Хоча за все життя  і набирається близько 75 тисяч літрів, але це тільки мала частина від того, скільки людина витрачає насправді. 
         1 – й ведучий. За розрахунками американських вчених, структура споживання води  виглядає так: Пиття і приготування їжі – 5%,
                   Змивний бачок у туалеті – 43%,
                   Ванна  й душ – 34%,
                   Миття посуду – 6%,
                   Прання – 4%,
                   Прибирання приміщення – 3%,
                   Інші потреби – 5%.
         2 – й ведучий. Подивіться на цю прозору рідину (учень демонструє стакан з водою) – це найпоширеніша речовина на поверхні землі. Вже давно народними стали вислови:  вода – всьому голова;  чиста вода – хворобі біда; вода – початок всьому.
          1 – й ведучий. Центральним водопостачанням на Землі користується 1,1млрд людей (280л за добу на людину), а ще 0,8млрд беруть воду з колонок (110л на добу). Правду кажуть, що розвиток цивілізації можна вимірювати в літрах споживаної на душу населення води.
         2 – й ведучий. Щороку 22 березня відзначається Всесвітній день води. Сьогодні ми зібралися, щоб ще раз поговорити про дивний, простий і загадковий мінерал – ВОДУ.
         Учитель біології. Від якості води багато в чому залежить життя людини. Учені вважають, що на Землі немає більш важливої речовини, ніж вода.
         1 – й ведучий. Одного разу в одній африканській школі дітям читали оповідання про дивну країну, у якій люди ходять по воді. Хто з вас знає цю країну?
         А тепер подивіться у вікно. Хіба ми з вами не ходимо по воді?  Узимку – по воді або кризі, навесні – по поталій воді, улітку й восени – по калюжах після дощу. Ми з вами так звикли до води, що вже не помічаємо часом її дивних властивостей.
ІІ. Змагання команд.
         Учитель. Сьогодні ми станемо свідками змагання двох команд за право назвати себе кращим.
Завдання 1. Конкурс «Назви себе». Учасники оголошують назву команди, коротко її характеризують, демонструють емблему.
        Команда 1. «Вода»
Бережімо, люди, землі, води,
Кожну квітку в лузі, деревце,
Вбивцею не стань краси – Природи.
Пам’ятаймо й ми про це.
          Команда 2. «Життя»
Хто щасливий, той сміється,
Все йому в житті вдається,
Хто вірить – переможе
І все на світі зможе.

 Завдання 2.  Конкурс «Хто швидше » Умови конкурсу: ведучий зачитує питання, а відповідає та команда, яка перша підняла руку. За правильну відповідь команда отримує 1 бал. Якщо команда відповіла неправильно, може відповідати команда суперниця.
         Питання конкурсу.
  1.  Найбільший океан на Землі. /Тихий/
  2. Чому лід не тоне? /Його густина менша, ніж вода/
  3. Яку кількість води людина щодня поглинає в чистому вигляді та з їжею? /Близько 2л/
  4. За якої температури вода замерзає? / За t = 0º С рідка фаза переходить у тверду/
  5. Як вода називається грецькою? /Гідро /
  6. Скільки води в тілі медузи? /98 – 99%/
  7. Чому морська вода непридатна для пиття? /Вона містить близько 30% різних солей, у фізіологічному розчині солей 0,9%/
  8. Де бере воду верблюд, коли в пустелі немає водопою? /У себе в горбах, 1г жиру, окислюючись, дає 1г води/
  9. Чому шкідливо запивати їжу водою під час їжі? /Вода розбавляє шлунковий сік і сповільнює перетравлення їжі/
  10. Яка водяна рослина, завезена монголо – татарами, є показником чистоти водойми? /Рогіз, він і сам сприяє очищенню води/
  11. Яку частину планети Земля займає вода? /3 /4/
  12. Перелічіть можливі види опадів. /Дощ, сніг, туман, іній, мряка  /
  13. Скільки води людина випиває протягом усього життя? / Близько  50 тонн/
  14. Яким розплавленим металом можна заморозити воду? /Ртуттю, вона плавиться при температурі - 39ºС/
  15. Який колір має чиста вода? /У товстому шарі – світло - блакитна/
  16. Чому морський лід складається із прісної води? /Морська вода замерзає при температурі – 1,91 ºС . При температурі – 8,2 ºС осідає натрій сульфат, а при пониженні температури до - 23 ºС із розчину випадає натрій хлорид. Солоність води зменшується, а багаторічний лід стає прісним /
Завдання 3. Конкурс «Ворожіння на ромашці» Умови конкурсу: на дошці заздалегідь підготовлена «ромашка» із завданнями на зворотному боці кожного пелюстка. По одному представнику з кожної команди знімають пелюсток по черзі й читають завдання. Хто одразу не може відповісти, звертається до команди, якщо і вона немає вірної відповіді, то відповідають представники іншої команди. Кожна правильна відповідь – 1бал.
Пелюстки із завданнями. Пояснити джерела забруднення води: «сільськогосподарське господарство», «хімічні підприємства», «комунальні підприємства», «танкери», «курортні зони», «ТЕС, АЕС».

Завдання 4. Конкурс « Урятуйте мене!» Умови конкурсу: кожна команда складає від імені води звернення до людей із закликом та проханням про дбайливе ставлення до неї. Конкурс оцінюється у 3 бали.

Завдання 5. Конкурс «Без початку і кінця» Умови конкурсу: обидві команди отримують пакети з картками, на яких записані частини прислів’їв про воду. Скласти половинки так, щоб початок і кінець з’єдналися в прислів’я. хто раніше за всіх складе всі прислів’я, отримає 2 бали.
Приклади прислів’їв:

Завдання 6. Конкурс «Розгадай секрет». Умови конкурсу: двоє учнів показують досліди. Спочатку один задає питання, показує дослід і запитує відповідь.   Потім другий робить те ж.  Правильна відповідь оцінюється 2 балами.
Дослід № 1. Горючий сніг.
         Разом із снігом у банку кладуть 1 – 2 шматочки кальцій карбіду. Потім підносять до банки запалену скіпку. Сніг спалахує і горить кіптявим полум’ям. Реакція відбувається тому, кальцій карбід взаємодіє з водою. Виділяється газ – ацетилен, який і горить.
                   Дослід № 2. Запалення твердої речовини.
         У фарфорову чашку кладуть натрій пероксид і накривають тирсою. За допомогою піпетки на тирсу капають кілька крапель води. Суміш займається. Спалахування пояснюється тим, що в результаті реакції натрію  пероксиду з водою виділяється атомарний кисень. Від нього і спалахує тирса.
                   Дослід № 3. Кольорові розчини.
         Попередньо слід прожарити кристалогідрати. Розчин під час доливання води набуває яскравого кольору, тому що безводні солі утворюватимуть кристалогідрати.
         Безводний білий порошок міді утворить розчин блакитного кольору, зелений порошок нікелю – жовтого, синій порошок солі кобальту – червоного кольору.
                  Дослід № 4. Морське дно.
         У скляний циліндр із плоским дном наливають 50% - ний розчин натрій силікату. Потім на дно циліндра обережно кладуть кристалики таких солей: ферум хлорид, манган хлорид, цинк хлорид, кобальт хлорид і калій сульфат.
         Це явище відбувається тому, що кристали солей вкриваються нерозчинною напівпроникною силікатною плівкою, яка пропускає воду лише в напрямку до кристала, розчиняючи його. У результаті цього об’єм розчину збільшується, плівка натягується і лопається. Через тріщини виходить розчин , який реагує із натрій силікатом, знову утворюючи нерозчинну плівку і т. д.

Завдання 7. Конкурс «Вірю не вірю…» Умови конкурсу: ведучі називають відомі факти про воду. Капітани команд повинні говорити правда це чи вигадка. За правильну відповідь команда отримує бал.
… у Світовому океані на кожного жителя планети припадає близько 3млн. м³ води. (так)
… якби висота земної кори була всюди однакова, наша планета вкрилася б шаром води заввишки 2400м. (так)
… звук у воді поширюється у 10 разів швидше, ніж у повітрі. (ні)
… довжина Дніпра становить 2200км, а площа його басейну – 504 тис. км². (так)
… підвищення температури води в гарячих джерелах – ознака землетрусу, який наближається. (так)
… людина може прожити без їжі тиждень, без води – 7 днів, без повітря – 7хв. (ні)
… роль пилки може виконувати вода. Сильний струмінь води під тиском ріже метал. (так)
… при морозі від 30 до 60º С сніг випадає у вигляді багатогранних і ажурних шестигранних зірочок. (ні)
… найбільшу кількість радіоактивних речовин містять тумани і мраки. (так)

2 – й ведучий. Поки журі підводить підсумки, ми ще раз поговоримо про воду.
1 – й ведучий. Вода – це кров усього живого! Вода – це ми самі. І тільки від нас з вами залежить, чи будемо ми вживати чисту воду, дихати не забрудненим повітрям, споживати якісну їжу, гуляти в оновлених парка і лісах, зберігати планету в чистоті.
2 – й ведучий.
Ми – новітнє покоління,
Нам весь час вперед іти,
Середовище привітне
Треба дітям зберегти.
Щоб в новім тисячолітті,
Все буяло і росло,
Тож сьогодні і навіки
Не робіть природі зло.

Немає коментарів:

Дописати коментар