Мета:
навчальна: узагальнити й систематизувати знання учнів про хімічні реакції, формувати навички розпізнавання типів хімічних реакцій;
розвиваюча: розвивати навички і вміння складати рівняння хімічних реакцій, удосконалювати самостійність у навчанні, здатність до взаємовиручки, колективізму, розвивати мислення, увагу, вміння використовувати вивчений матеріал для пізнання нового;
виховна: сприяти розширенню світогляду учнів, практичній спрямованості вивченого матеріалу.
Обладнання: періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, ряд активності металів, презентація до уроку, картки із завданнями для самостійної роботи. Для демонстрації дослідів: паперова стрічка з наклеєним магнієм, залізний цвях, купрум (ІІ) сульфат, натрій гідроксид, хлоридна кислота, фенолфталеїн, свіже осаджений купрум (ІІ) гідроксид, сірники, пробірки, тримач.
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Бесіда
1. Які класифікації хімічних реакцій ви знаєте? Заповніть пусті місця у схемі (додаток 1)
2.На минулому уроці ми розглянули першу класифікацію хімічних реакцій за кількістю і складом вихідних речовин і продуктів реакції. З’ясували, що бувають реакції сполучення, розкладу, заміщення та обміну.
Пригадайте:
• які реакції називаються реакціями сполучення?
• які реакції називаються реакціями розкладу?
• які реакції називаються реакціями заміщення?
• які реакції називаються реакціями обміну?
ІІ. Творче застосування знань, умінь, навичок
1.Прийом «Так чи ні». Встановити, яке твердження вірне, а яке ні:
1) Схема А + В = АВ відповідає реакції сполучення.
2) Схема АВ = А + В відповідає реакції розкладу.
3) Схема А + ВС = АС + В відповідає реакції обміну.
4) Схема А В + СД = АД + СВ відповідає реакції заміщення.
5) У реакції розкладу бере участь одна складна речовина.
6) У реакції сполучення можуть брати участь тільки прості речовини.
7) У реакції обміну беруть участь дві речовини, з яких одна проста, а інша -складна.
8) Реакція взаємодії металу з неметалом є реакцією сполучення.
9) Реакція взаємодії металу з кислотою є реакцією заміщення.
10) Взаємодія кислот з основами є реакцією сполучення.
2. Вправа на інтерактивній дошці
Установіть відповідність між рівнянням реакції та типом хімічної реакції:
Хімічні реакцій: Тип реакцій:
1. 2НCl + Ca = CaCl2 + H2 ; А.Сполучення.
2. 2Fe + 3Cl2 = 2FeCl3 ; Б. Розкладу.
3. CuSO4 + 2NaOH = Cu(OH)2+ Na2SO4; В. Заміщення.
4. Zn + H2SO4 = ZnSO4 + H2; Г. Обміну.
5. 4Al + 3O2 = 2Al2O3
6. CaCO3 = CaO + CO2.
3. Демонстрація хімічних реакцій
Перед учнями на демонстраційному столі стоять реактиви: паперова стрічка з наклеєним магнієм, залізний цвях, купрум (ІІ) сульфат, натрій гідроксид, хлоридна кислота, фенолфталеїн, свіжеосаджений купрум (ІІ) гідроксид, сірники, пробірки. Запропонуйте реакції сполучення, розкладу, заміщення і обміну, які можливі між даними речовинами. Проведіть експеримент. Запишіть відповідні рівняння реакцій.
Можливий варіант відповіді учнів:
2Mg + O2 → 2MgO – реакція сполучення
Cu(OH)2 → CuO + H2O – реакція розкладу
Fe + CuSO4 → Cu + FeSO4 – реакція заміщення
NaOH + HCl → NaCl + H2O – реакція обміну
ІІІ. Самостійна робота учнів з перфокартами.
Кожен учень отримає перфокарту і завдання. В перфокарту вкладається чистий аркуш паперу. Учні читають завдання. Відповідь позначають у вигляді хрестика у відповідній комірці.
І варіант
Позначте в графі
А – реакції сполучення.
Б - реакції розкладу.
В - реакції заміщення.
Г - реакції обміну
1. С + O2→CO2
2. 2Na+2H2O → 2NaOH + H2
3. 2 KMnO4 → K2MnO4+ MnO2 +O2
4. SO3+H2O → H2SO4
5. 2KOH + H2SO4 → K2SO4 + 2H2O
6. BaCl2 + H2SO4 → BaSO4 + 2HCl
7. Fe2O3 + 3H2 → 2Fe + 3H2O
8. 2NaNO3 → 2NaNO2 + O2
9. CuCl2 + Zn → ZnCl2 + Cu
10. 2H2O → 2H2+O2
Здійснити перетворення, вказати тип кожної реакції:
Cu → CuO → CuCl2 →Cu(OH)2 → CuO → Cu.
ІI варіант
Позначте в графі
А – реакції сполучення.
Б - реакції розкладу.
В - реакції заміщення.
Г - реакції обміну
1. 3Fe+ 2O2→Fe3O4
2. Ca+2H2O → Ca(OH)2 + H2
3. 2KClO3 →2 KCl + 3O2
4. 2H2+O2 →2H2O
5. HCl + AgNO3 → HNO3 + AgCl
6. 2Fe2O3 +3Si→ 4Fe + 3SiO2
7. K2O + H2SO4 → K2SO4 + H2O
8. 2Cu(NO3)2 →2CuO + 4NO2 + O2
9. FeCl2 + Mg → MgCl2 + Fe
10. 4NO2 + 2H2O + O2→ 4HNO3
Здійснити перетворення, вказати тип кожної реакції:
Р → Р2О5 → Н3РО4 → Na3PO4 → Ca3(PO4)2
ІV. Підсумки уроку
V. Домашнє завдання
Повторити §13
Впр. 3 с. 84, Впр. 4, 5 с. 85
Творче завдання: скласти кросворд із словами, що зустрічаються в темі «Типи хімічних реакцій»
Немає коментарів:
Дописати коментар