Мета:навчальна: познайомити учнів з окисно-відновними реакціями,
сформувати знання про процеси окиснення і відновлення, навчити прогнозувати
окисно-відновні властивості сполук;
розвивальна: розвивати вміння визначати ступені окиснення елементів в речовині, розпізнавати процеси окиснення і відновлення, розвивати вміння учнів спостерігати природні явища і пояснювати їх хімічну природу;
виховна: виховувати творчий підхід до навчання.
Тип уроку: засвоєння
нових знань
Базові поняття: окисно-відновні реакції, окисник, відновник
Обладнання: періодична система Д.І.Менделєєва у кожного учня,
комп'ютер, екран. Реактиви: Zn, НСl, Н202,
картопля, бенгальський вогонь, сірники. Опорні конспекти.
розвивальна: розвивати вміння визначати ступені окиснення елементів в речовині, розпізнавати процеси окиснення і відновлення, розвивати вміння учнів спостерігати природні явища і пояснювати їх хімічну природу;
Хід
уроку
5
|
||||||||||||||
1
|
2
|
|||||||||||||
4
|
||||||||||||||
9
|
||||||||||||||
7
|
8
|
|||||||||||||
6
|
||||||||||||||
3
|
||||||||||||||
По горизонталі
1.Хімічні реакції,
за яких з двох або кількох речовин
утворюється одна складна. (сполучення)
3.Ознака реакції
між содою і оцтом. (газ)
4.Реакція з
виділенням тепла і світла. (горіння)
6.Водень здатний
відновлювати метали з їх оксидів. Тип реакції… (заміщення)
7.Продукт реакції
сполучення водню і кисню. (вода)
9. NaOH + HCl =
NaCl + H2O Тип реакції. (обміну)
По вертикалі
2.Умова, що
необхідна для реакції розкладу. (нагрівання)
5.Реакція, в
результаті якої М. Ломоносов отримав кисень з оксиду ртуті. (розклад)
8. Одна із умов
протікання реакції обміну. (осад)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ми
розглянули один тип класифікації хімічної реакції за кількістю і складом
реагентів і продуктів реакції. А які ще є типи? Сьогодні ми почнемо знайомство
із з класифікацією реакцій за зміною ступенів окиснення. (слайд № 1)
У
8 класі ми вивчали поняття «ступінь окиснення».
·
Пригадайте,
що називається ступенем окиснення
·
Які
значення має ступінь окиснення? (0, +, -)
·
Як
визначається ступінь окиснення? (додаток
1)
·
Визначте
ступінь окиснення елементів у речовинах:
N2, NaCl, H2SO4.
Завдання біля дошки.(Два учні біля дошки виконують
завдання, а всі останні в робочих зошитах)
Визначити ступінь
окиснення в речовинах: НРО3, НСlО2,
РН3, Н2О2, NaHS, Na2S2O3, H3BO3, Na2S, Cl2O3, CS2
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Усі
хімічні реакції за зміною ступенів окиснення поділяються на 2 групи:
1. Окисно-відновні (реакції, що відбуваються із зміною ступенів окиснення елементів, які входять до складу реагуючих речовин)
1. Окисно-відновні (реакції, що відбуваються із зміною ступенів окиснення елементів, які входять до складу реагуючих речовин)
0 0 +4
-2
С + О2 → СО2
•Деякі
реакції сполучення;
•Деякі
реакції розкладу;
•Реакції
заміщення.
2.Реакції, що відбуваються без зміни ступенів окиснення
+ - + -2 + + - + -2
HCl +
NaOH → NaCl + H2O
•Деякі
реакції сполучення;
•Деякі
реакції розкладу;
•Реакції
обміну.
Розглянемо
більш детально окисно-відновні реакції.
Які реакції називаються окисно-відновними? (с. 86 ).
Окисно-відновні
реакції - реакції, що відбуваються із зміною ступенів окиснення
елементів, які входять до складу реагуючих речовин.
Учні
читають алгоритм і під керівництвом учителя складають схему окисно-відновної
реакції.
Алгоритм
складання окисно – відновних реакцій
1) У
записанному рівнянні реакції
визначити ступені окиснення всіх елементів.
2)
Визначити,
які елементи в процесі хімічної реакції змінюють ступінь окиснення.
3)
Записати
окремо процеси окиснення та відновлення з указівкою кількості електронів, що
беруть участь у кожному процесі.
4)
Визначити
окисник і відновник.
5)
Визначити
коефіцієнти, на які необхідно помножити рівняння окиснення й відновлення, щоб
кількість електронів, відданих відновником і прийнятих окисником, була
однаковою.
6)
Розставити
відповідні коефіцієнти у вихідному рівнянні.
0 0 +2 -2
2Mg + O2
→ 2MgO



4
Окисник O20 +4℮ → 2O-2 4
1 процес відновлення
Знайдіть в
підручнику с. 87 - 88 визначення:
§
Відновники – атоми, молекули або йони, що віддають
електрони.
§
Окисники - атоми, молекули або йони, що приєднують електрони.
§
Відновлення – процес приєднання електронів.
§
Окиснення - процес
віддавання електронів.
Речовини залежно від ступеня окиснення можуть бути:
®
або
лише відновниками (лише віддають е)
®
або
лише окисниками (лише приймають е)
®
або
і окисниками, і відновниками.
Схема взаємозв’язку змін ступенів окиснення з процесами
окиснення і відновлення
Відновлення
– ступінь окиснення зменшується
(+℮)
![]() |
-4, -3, -2, -1, 0, +1, +2, +3, +4, +5, +6, +7, +8
![]() |
Окиснення – ступінь окиснення збільшується (-℮)
Прогнозування
окисно-відновних властивостей сполук. (додаток 1 - 2)
Наприклад:
Ступені окиснення Cl:
- -1 - лише відновник (найнижчий СО)
- 0, +1, +3, +5 - і окисник, і відновник
- +7 - лише окисник(найвищий СО)
Процес
окиснення завжди супроводжується процесом відновлення (якщо елемент віддає
електрон, то хтось має їх приєднувати)
Віддає е-
Відновник Процес окиснення
Підвищує
ступінь окиснення
Отримує е-
Окисник Процес відновлення
Знижує ступінь окиснення
ІV. Узагальнення і систематизація знань
1.Спрогнозуйте
окисно-відновні властивості нижче наведених сполук і розподіліть їх у таблиці
Тільки окисник
|
Тільки відновник
|
І окисник, і відновник
|
N2, CO2, O2, N2O5,
NH3, H2SO4конц., SO2, H2S,
H2SO3, Zn.
2.Установіть
відповідність між схемою перетворення та кількістю електронів, відданих або
приєднаних атомами, вкажіть окисник і відновник, процеси окиснення та
відновлення. (слайд № 9)
А
|
|
Б
|
|
В
|
|
Г
|
|
Д
|
А) Р0 → Р─3
; 1.+ 4е─
Б) S┼6 → S─2 ; 2. ─4е─
В) Fe┼2 → Fe┼ 3; 3.+ 8е─
Г) Cl20 → 2Cl─; 4. + 3е─
Д) N2
→ 2N┼2 5. +
2е─
6. ─1е─
3. Визначити
окисник відновник, та вказати процес:
Zn0 +
2H+Cl-
= Zn+2Cl2- + H2
Zn0-2e- → Zn+2процес?
2H+ +
2e-→H20 процес?
2Fe + Cl2→2FeCl3
Fe0-3e-→Zn+3
Cl02 + 2e-→2C2-
Cu0 +
HNO3→ Cu(NO3)2 + NO + H2O
4. Творче
завдання
Вкажіть, як
називається вказаний процес і скільки електронів бере в ньому участь 2О─2 → О2.
Напишіть кілька рівнянь реакцій, в яких може відбуватися даний процес.
V. Підсумки уроку.
Учитель
підбиває підсумки роботи учнів на уроці, оцінює роботу учнів та звертається до
них: «Дайте відповідь на проблемне
запитання: Що було б у світі за відсутності окисно-відновних реакцій?»
-
Чи
досягли ми поставленої мети?
-
Над
якими навичками, вміннями ще треба попрацювати?
V І.Домашнє завдання:
§ 14
(с. 86-88)
Впр. 6 с. 91
Підготувати повідомлення про «Значення окисно-відновних реакцій».
Додаток І
Можливі ступені
окиснення металів різних груп
Елемент(група)
|
Min. c.o
|
Max. c.o
|
|||||||
Me (I)
|
0
|
+1
|
|||||||
Cu, Ag, Au
|
0
|
+1
|
+2
|
||||||
Me (II)
|
0
|
+1
|
+2
|
||||||
Me (III)
|
0
|
+1
|
+2
|
+3
|
|||||
Me (IV)
|
0
|
+1
|
+2
|
+3
|
+4
|
||||
Me (V)
|
0
|
+1
|
+2
|
+3
|
+4
|
+5
|
|||
Me (VI)
|
0
|
+1
|
+2
|
+3
|
+4
|
+5
|
+6
|
||
Me (VII)
|
0
|
+1
|
+2
|
+3
|
+4
|
+5
|
+6
|
+7
|
|
Me (VIII)
|
0
|
+1
|
+2
|
+3
|
+4
|
+5
|
+6
|
+7
|
+8
|
Додаток ІІ
Можливі ступені
окиснення неметалів різних груп
Елемент(група)
|
Min.c.o
|
Проміжний с.о
|
Max. c.o
|
||||||
Nem (VII)
|
0
|
+1
|
+2
|
+3
|
+4
|
+5
|
+6
|
+7
|
|
F
|
-1
|
0
|
|||||||
Nem (VI)
|
-2
|
-1
|
0
|
+1
|
+2
|
+3
|
+4
|
+5
|
+6
|
0
|
-2
|
-1
|
0
|
+1
|
+2
|
||||
Nem(V)
|
-3
|
-2
|
-1
|
0
|
+1
|
+2
|
+3
|
+4
|
+5
|
Nem(IV)
|
-4
|
-3
|
-2
|
-1
|
0
|
+1
|
+2
|
+3
|
+4
|
H
|
-1
|
0
|
+1
|
Немає коментарів:
Дописати коментар